Muzyka XIX wieku na skrzypce i wiolonczelę

Program koncertu łączy dzieła polskich i włoskich kompozytorów, co stanowi
nawiązanie do historycznych i kulturowych związków między Polską a Włochami.
Na początku XIX wieku oba narody zmagały się z trudnościami wynikającymi z
wojen napoleońskich i walk o niepodległość, co wpłynęło na kształtowanie ich
tożsamości kulturowej oraz twórczość artystyczną. Muzyka tamtego czasu często
przekraczała granice państw, będąc narzędziem wymiany idei i inspiracji.

Włoscy kompozytorzy, tacy jak Alessandro Rolla i Federigo Fiorillo, zyskali
międzynarodowe uznanie jako mistrzowie wirtuozerii instrumentalnej, której
wpływy były zauważalne również w muzyce polskiej. Wariacje Augusta Fryderyka
Duranowskiego, polskiego skrzypka i kompozytora działającego w Europie
Zachodniej, są przykładem twórczości głęboko zakorzenionej w tradycjach
wirtuozowskich tamtych czasów. Zbiór jego wariacji Airs variés, op. 5 został
zadedykowany generałowi Jean-Josephowi Dessollesowi, wpływowemu
politykowi i wojskowemu francuskiemu, który odegrał kluczową rolę w okresie
napoleońskim i później jako premier Francji.

Mazurki Marii Szymanowskiej, choć pierwotnie napisane na fortepian, w
programie koncertu zostaną zaprezentowane w transkrypcji na skrzypce i
wiolonczelę. Zbiór „24 Mazurków i Tańców Narodowych” Szymanowskiej, jest
także cennym przykładem dialogu między muzyką salonową a narodowymi
tradycjami tanecznymi. (Co również można usłyszeć we włoskich stylizacji
tanecznych obecnych w dziełach Rolli czy Fiorilla)

Koncert ukazuje bogactwo kulturowe epoki, w której sztuka nie znała granic, a
wzajemne inspiracje między narodami przyczyniały się do rozwoju muzyki jako
uniwersalnego języka emocji i wyrazu artystycznego.

Koncert odbędzie się w piątek, 21 marca o godz. 18.00, wstęp bezpłatny.

Program
August F. Duranowski – Wariacje A-dur nr 3 ze zbioru Airs variés,op.5

Alessandro Rolla – Duet na skrzypce i wiolonczelę nr 2
Allegro
Andante
Rondo Allegretto

Maria Szymanowska – 24 Mazurki i Tańce Narodowe (transkrypcja na skrzypce
i wiolonczelę)
Mazurek nr 2 F- dur
Mazurek nr 3 C – dur
Mazurek nr 1 G-dur

August F. Duranowski – Wariacje g-moll nr 1 ze zbioru Airs variés,op.5

Federigo Fiorillo – Duet nr 2 na skrzypce i wiolonczelę
Alla Polacca

Występują – Duet Kreft – Adamus
Joanna Kreft – skrzypce
Matylda Adamus – wiolonczela

Duet Kreft-Adamus specjalizuje się w wykonastwie historycznym repertuaru na skrzypce i wiolonczelę. Matylda i Joanna poznały się w zespole Arte dei Suonatori w 2023 roku, podczas projektu “La Stravaganza” w którym Joanna wykonała koncerty skrzypcowe Vivaldiego jako solistka. Od tamtej pory artystki często współpracują ze sobą, odnajdując wspólny muzyczny język w utworach zarówno barokowych jak i klasycznych i romantycznych. Artystki miały okazję występować razem na festiwalach w Polsce (Persona Grata) i za granicą (Bornholms Music Festival ).

Joanna Kreft naukę gry na skrzypcach rozpoczęła w wieku 6-ciu lat u prof. Barbary Zbrzyskiej, a następnie kontynuowała edukację u prof. Marii Langowskiej i prof. Krystyny Jureckiej. Ukończyła Akademię Muzyczną im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie prof. Marcina Baranowskiego (2013 rok) oraz Royal Academy of Music w Kopenhadze w klasie skrzypiec barokowych u Aureliusza Golińskiego (2019 rok). Obecnie jest asystentką w macierzystej uczelni w klasie prof. Marcina Baranowskiego.

Zwyciężczyni m.in. International Competition for Concert with Hamburger Camerata w 2017 r. oraz Grand Prix Master Class & Music Festival w Pile w 2012 r. W 2011 roku otrzymała dwie nagrody specjalne podczas XIV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. Stypendystka programów FBB Musica Mundi, Młoda Polska i Jutting – Stiftung Stendal. Joanna poszerzała swoje umiejętności – także w oparciu o skrzypce barokowe oraz fidel – podczas kursów i lekcji u Wandy Wiłkomirskiej, Riccarda Minasi, Nam Yun Kim, Nabuko Imai, Pierra Amoyala, Pameli Frank, Ewy Pobłockiej i Bartłomieja Nizioła. Jako solistka występowała m.in. z orkiestrami polskich Filharmonii, Münchener Kammerorchester, Concerto Copenhagen, Arte dei Suonatori, the State Youth Orchestra of Armenia, Hamburger Camerata, Collegium F, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus oraz Aukso.
Skrzypaczka współpracowała, m.in. z Nabuko Imai, Riccardem Minasi, Bruno Cocsetem, Agnieszką Duczmal, Markiem Mosiem, Piotrem Pławnerem, Krzysztofem Jabłońskim, Tomaszem Strahlem, Guido Balestraccim, Kai Bumannem, Martinem Gesterem i Larsem Ulrikem Mortensenem. Nagrywała dla Dwójki Polskiego Radia, Mezzo, Radio Television Suisse – Espace 2 oraz Danmarks Radio Program 2.
Joanna współtworzy Herbert Piano Trio, którego debiut odbył się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia w Katowicach.

Matylda Adamus jest wiolonczelistką specjalizującą się w wykonawstwie historycznym (HIP). Regularnie występuje z zespołami takimi jak Le Concert des Nations, Arte dei Suonatori i Orchestra des Champs-Élysées.

Matylda ma bogate doświadczenie jako solistka, a szczególnym osiągnięciem było wykonanie Potrójnego Koncertu Beethovena z Orkiestrą XVIII Wieku w 2022 roku. Interesuje się także muzyką kameralną w różnych jej formach. Wraz ze swoim Maciejem Skrzeczkowskim, wykonała repertuar z początku XIX wieku podczas Dnia Muzyki Dawnej Festiwalu Misteria Paschalia w 2023 roku. Brała także udział w festiwalu Utrecht Oude Muziek w latach 2022 i 2023, prezentując duety Franza Xavera Mozarta i Jeana-Luisa Duporta na wiolonczelę z fortepianem oraz wiolonczelę z romantyczną gitarą. Od 2024 roku bierze udział w programie Intrada, który umożliwia młodym muzykom współpracę z orkiestrami takimi jak Dunedin Consort, B’rock, Concerto Copenhagen.Matylda studiowała grę wiolonczeli u Roberto Traininiego w Konserwatorium Monteverdi w Bolzano (ukończyła studia w 2020 roku). Tam rozwinęła swoje zainteresowanie HIP, eksperymentując ze strunami jelitowymi, co skłoniło ją do podjęcia nauki gry na wiolonczeli barokowej u Catherine Jones w Konserwatorium Felice dall’ Abaco w Weronie (2018–2020). Następnie rozpoczęła studia magisterskie w klasie wiolonczeli historycznej Lucii Swarts w Konserwatorium w Hadze (ukończyła studia w 2022 roku).

Matylda brała udział w nagraniach płyt CD, transmisjach na żywo oraz licznych festiwalach w całej Europie. Występowała z orkiestrami takimi jak Theresia Orchestra, Orchestra Montis Regalis, Holland Baroque, Jeune Orchestre de l’Abbaye, Cornu Copiae, Accademia dell’Arcadia, Ensemble Mare Nostrum, Experience Scheme of the Orchestra of The Age of Enlightenment, Il Giardino Armonico pod batutą Giovanni Antoniniego, Enrico Onofriego, Jordiego Savalla, Tona Koopmana, Amandine Beyer, Christophe’a Coina i innych.