BIEGAS w OPOLU

Malarstwo i rzeźba Bolesława Biegasa

Otwarcie wystawy – 27 czerwca 2024 r. Wystawę można zwiedzać od 1 sierpnia do 31 sierpnia 2024 r.

Z Paryża do Opola. Rzeźba i malarstwo Bolesława Biegasa

Twórczość rzeźbiarska i malarska Bolesława Biegasa, jednego z najwybitniejszych artystów polskich przełomu XIX i XX wieku, który większość swojego artystycznego życia spędził we Francji i tam został pochowany – jest nadal w Polsce mało znana i niedoceniona. Ten stan rzeczy wynika przede wszystkim z faktu, iż kariera artystyczna oraz życie prywatne polskiego artysty we Francji (jak i w okresie poprzedzającym wyjazd nad Loarę w 1901 roku) pełne są niekonwencjonalnych wyborów i zachowań, wymykających się na początku XX wieku z ram społecznych i kulturowych, silnie jeszcze wówczas osadzonych w XIX-wiecznych rygorach mieszczańskiego społeczeństwa europejskiego.

Wystawa, przygotowana przez Muzeum Diecezjalne w Opolu, prezentująca dzieła będące własnością Fundacji im. Bolesława Biegasa w Polsce, a na stale prezentowane w Muzeum im. Bolesława Biegasa w Warszawie, jest pierwszą prezentacją twórczości tego artysty w mieście nad Odrą. Dzieła rzeźbiarskie i malarskie, zakomponowane w przestronnych wnętrzach pokazują (w reprezentatywnym wyborze) szeroki wachlarz środków wyrazu artystycznego oraz bogactwo podejmowanej przez artystę, zarówno w okresie przed wyjazdem do Paryża, jak i w okresie francuskim, tematyki. Biegas – urodzony 29 marca 1877 roku w Koziczynie koło Ciechanowa, w latach 1895–1896 (dzięki wsparciu miejscowego księdza Aleksandra Rzewnickiego) pobierał nauki w pracowni warszawskiego snycerza Antoniego Panasiuka, po czym w 1897 roku rozpoczął studia artystyczne w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych pod kierunkiem Alfreda Dauna i Konstantego Laszczki. Akademicką formację w Krakowie przerwał w 1901 roku z powodu nowatorskiej w formie rzeźby pt. „Księga życia”, którą w atmosferze skandalu uznano za kontrowersyjną – tak w warstwie plastycznej jak i w jej wymowie ideologicznej. Tego samego roku, dzięki stypendium warszawskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, niedoszły absolwent krakowskiej ASP wyjechał do Paryża, gdzie początkowo kontynuował studia w École des Beaux-Arts, które również przerwał i zajął się całkowicie twórczością rzeźbiarską we własnej pracowni. W kolejnych dziesięcioleciach systematycznie wystawiał w galeriach paryskich, a także w Rzymie, Petersburgu i Amsterdamie. Nie stronił też od obecności w kraju urodzenia, prezentując swoja twórczość m.in. w Warszawie: w Towarzystwie Zachęty Sztuk Pięknych i w Salonie Kulikowskiego oraz w krakowskim Towarzystwie Przyjaciół Sztuk Pięknych. We Francji wystawy Biegasa recenzowali wybitni krytycy, m.in. Guillaume Apollinaire, Émile Verhaeren, André Fontaines i Louis Vauxcelles – i zawsze odbijały się one szerokim echem pośród odbiorców, budząc skrajne emocje – fascynując i bulwersując jednocześnie. Z Polski do Francji Biegas „zabrał” fascynację filozofią Stanisława Przybyszewskiego, której echa widoczne są w jego alegoryczno-symbolicznych rzeźbach o tematyce oddającej dramat ludzkiej egzystencji.

W dziełach rzeźbiarskich Biegasa wyróżnić można dwie równoległe stylistyki: prace wyraźnie pozostające w sferze oddziaływania sztuki Gustava Vigelanda – charakteryzujące się dynamicznymi – ekspresjonistycznymi formami, pośród których najbardziej charakterystyczne są zdeformowane twarze-maski oraz dzieła utrzymane w syntetycznej, zgeometryzowanej formie odzwierciedlające m.in. idee Prasłowiańszczyzny. Warto podkreślić, iż geometryzowane formy rzeźbiarskie Biegasa, poczynając od wykonanej w 1901 roku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych kompozycji „Księga życia”, są w dziejach nowoczesnej sztuki europejskiej XX wieku ważnymi osiągnięciami w kierunku rozwoju rzeźby abstrakcyjnej, którego apogeum w Europie przypadło na połowę lat 50. XX wieku, co polski artysta miał szanse obserwować w Paryżu przed swoją śmiercią w 1954 roku.

Na opolskiej wystawie prezentowane są także dzieła malarskie Biegasa. Na początku XX wieku młodego rzeźbiarza do malarstwa przekonał (jeszcze w Krakowie) Stanisław Wyspiański. We wczesnych płótnach Biegasa widoczne są inspiracje sztuką tego twórcy i dekoracyjną – falistą, giętką linię – charakterystyczną dla secesji. Ale szybko artysta zaczął czerpać z symbolistycznej sztuki Gustawa Moreau i Arnolda Böcklina, po czym wypracował własną stylistykę, m.in. w serii dzieł określanych jako „portrety sferyczne”, w których w charakterystyczny dla siebie sposób połączył harmonijnie przestylizowane wizerunki (w tym bohaterów narodowych, poetów czy polityków), wpisując ludzką postać w gęstą siatkę biegnących po łukach linii i przecinających się płaszczyzn, z zastosowaniem techniki bliskiej rozwibrowanemu pointylizmowi, jak i opartej na „mozaikowej” kompozycji barw kładzionych często płaską plamą. Szczególne miejsce w malarstwie Biegasa zajmują obrazy o onirycznym charakterze i erotycznych podtekstach oraz sceny z cyklu olejnych dzieł pt. „Mistyka nieskończoności”, nasyconych ezoteryczną symboliką, podkreśloną kolorystyką zdominowaną czerniami i błękitami oraz teatralną i często mroczną – dramaturgiczną poetyką.

Opolska wystawa pokazuje, że bogata twórczość Bolesława Biegasa – pomimo jej rozpoznania – nadal oczekuje na godne dla niej miejsce w dziejach sztuki polskiej przełomu XIX i XX wieku.

prof. Jan Wiktor Sienkiewicz – kurator

Prace prezentowane na wystawie:

Malarstwo

  1. Świątynia weselna miłości, olej na płycie, 1909 rok
  2. Świątynia nieskończoności, olej na płycie, 1924 rok
  3. Zatoka, olej na płycie, 1924 rok
  4. Samotna w złudzeniach, olej na płycie, 1928 rok
  5. Kwiaty świątyni tajemnicy, olej na płycie, 1927 rok
  6. Taniec rytualny, olej na płycie, 1927 rok
  7. Richard Wagner, olej na płycie, 1928/1929 rok
  8. Tancerka, olej na płycie, 1928/1929 rok
  9. Łabędź miłości, olej na płycie, 1929 rok
  10. Pałac Miłości, olej na płycie, 1929 rok
  11. Kaplica, olej na płycie, 1937 rok
  12. Zamek Walkirii, olej na płycie, 1937 rok

Rzeźba

  1. Sfinks, brąz, 1902 rok
  2. Sfinks/Zagadka, brąz, 1902 rok
  3. Zaczarowany pałac, brąz, 1902 rok
  4. Zaczarowany pałac II, brąz, 1902 rok
  5. Przeczucie, brąz, 1903 rok
  6. Galopująca, brąz, 1904 rok
  7. Przebudzenie myśli, brąz, 1907 rok
  8. Smutek, brąz, 1909 rok
  9. Felia Litvinnae jako Brunhilda, brąz, 1910 rok
  10. Spokój medytacji/Filozofia, brąz, 1910 rok
  11. Mars, brąz, 1910/1911 rok
  12. Saturn, brąz, 1910/1911 rok
  13. Słońce, brąz, 1910/1911 rok
  14. Leda, brąz, 1911 rok
  15. Refleksja, brąz, 1920 rok
  16. Mitra, brąz, 1923 rok

Richard Wagner, olej na płycie, 1928/1929 rok