Rzeźbiarski Dwugłos

19.05.2023 – 16.06.2023

Pierwszy z twórców, Marian Molenda, urodzony w Baranowie Lubelskim, dziś mówiący o sobie “rzeźbiarz z Nysy”, związany jest z Opolszczyzną zawodowo – jest kierownikiem Katedry Sztuk Pięknych, prowadzi Pracownię Rzeźby na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Opolskiego z tytułem profesora zwyczajnego. Drugi – Wojciech Pondel, urodzony na Opolszczyźnie (w 1973 r. w Kluczborku, absolwent Liceum Plastycznego w Opolu), mieszka na Podhalu, w Czarnym Dunajcu.

Droga do rzeźbiarstwa u obu była dość nieszablonowa. Nie pochodząc z rodzin o artystycznych tradycjach, już w dzieciństwie musieli pokazać swoje zdolności, by móc rozwijać swój talent, kształcić się w szkołach o takim profilu, ale także sami się utrzymać, a czasy były wówczas niełatwe. Obu łączy tytaniczna wręcz pracowitość od czasów młodości. Dziś patrzą na to z dystansem, pokazując jednak, jak ważna jest pasja, ale też jak pogodzić sztukę z koniecznością zarabiania na życie tak, by nawet takie zlecenia były kolejną inspiracją. Zaczęli od obrazów, jednak dla jednego i drugiego to rzeźba stała się miłością życia i wiodącym kierunkiem.

– Bardzo się z tego cieszę i traktuję to jako nobilitację. Wojtek jest moim młodszym kolegą, ale i studentem, jeszcze z WSP Opole. Cieszy mnie też obecność młodych ludzi, moich obecnych studentów, także kolegów i koleżanek z Wydziału Sztuki, przyjaciół. Budujące jest dla mnie, że sztuka, zwłaszcza ta klasyczna nie jest jeszcze ludziom obojętna, że wciąż wywołuje emocje, przyciąga – przyznaje M. Molenda.

– Dziękuję panu profesorowi, że ze swoim światem twórczości przyszedł do mojego świata i możemy zbudować z tego taką urozmaiconą, różnorodną rzeczywistość. Za to dziękuję też pomysłodawcy ks. Wojciechowi Lippie, dyrektorowi Muzeum Diecezjalnego – mówił podczas otwarcia wystawy Wojciech Pondel.

To rzeczywiście dwugłos – po jednej stronie wykonane głównie ze starego, czarnego dębu abstrakcje i odlewy z brązu patynowanego Mariana Molendy, związane z życiem, człowiekiem, jego kondycją, wartościami, czasem odwołujące się do wiary. Po drugiej jasne rzeźby i obrazy przedstawiające taniec – postacie wydają się być w ruchu, wirować, obracać, są pełne dynamizmu.

– Przestrzeń sztuki jest bardzo szeroka, każdy może w niej znaleźć coś dla siebie. Niezależnie od drogi, którą każdy z nas podąża, te światy łączy struktura, faktura, proporcje, czy jest to rzeźba figuratywna, jak u mnie, czy rzeźba abstrakcja, mocno organiczna, związana z czynnikiem natury jak u prof. Mariana Molendy. Język jest ten sam, choć forma i temat różne – podsumowuje Wojciech Pondel. On sam wybrał taniec, bo stwarza nieszablonowe tematy do konstruowania kompozycji a jednocześnie jest nośnikiem wielu emocji i przeżyć. Rzeźby otaczają rysunki korespondują z formą przestrzenną (źródło: K. Grytz-Jurkowska, Rzeźbiarski dwugłos, „Gość Opolski”, 27.05.2023).

Marian Molenda

Urodził się w Baranowie Lubelskim w 1958 roku, jest absolwentem Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Nałęczowie. W 1983 roku ukończył Państwową Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych w Gdańsku na wydziale rzeźby. Brał udział w licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i poza granicami, między innymi w Niemczech, Czechach, USA, Francji, Rosji, na Węgrzech oraz w Chinach. Jest kierownikiem Katedry Sztuk Pięknych, prowadzi Pracownię Rzeźby na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Opolskiego z tytułem profesora zwyczajnego. „Człowiek – medium z wszelkimi wartościami i słabościami – w interpretacji rzeźbiarskiej jest moim credo. Szeroko pojęte transponowanie i interpretowanie natury jest nieodłącznym elementem eksploracji problemów związanych z figurą ludzką”.

Wojciech Pondel

Urodził się w 1973 roku w Kluczborku. Absolwent Liceum Plastycznego w Opolu. W 1999 roku ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie na wydziale rzeźby. Nauczyciel przedmiotów artystycznych w Katolickim Liceum Montessori w Krakowie. Od wielu lat mieszka na Podhalu w Czarnym Dunajcu, gdzie prowadzi pracownię artystyczną. Uczestnik licznych wystaw krajowych i zagranicznych. „Od ponad 20 lat zajmuję się sztuką rzeźbiarską. W swojej twórczości poszukuję syntezy tego, co mnie zachwyca i inspiruje. Statyka i dynamika uchwycone w rzeźbie tworzą niepowtarzalny nastrój chwili, zatrzymany w formie i kształcie, za którymi kryje się fascynujący świat cielesności, emocji i uczuć. Praca twórcza dostarcza mi inspiracji do odkrywania świata formy i kształtów”.

Lista prac Mariana Molendy:

  1. Introspekcje: W poszukiwaniu źródeł, brąz patynowany, 2010 r. 
  2. Przypadki św. Andrzeja, brąz, 2012 r. 
  3. Rodzina, żywica epoksydowa, 2012 r.
  4. Retrospekcje I, brąz patynowany, 2014 r. 
  5. W stronę światła, brąz, 2014 r.
  6. Cykl Retrospekcje – Latawiec, brąz patynowany, 2015 r. 
  7. Ecce homo, brąz patynowany, 2015 r. 
  8. Spotkanie I, brąz patynowany, 2015 r. 
  9. Wiatr, brąz patynowany, 2015 r. 
  10. Linia życia, brąz, 2016 r.
  11. Spotkanie II, brąz patynowany, 2016 r. 
  12. Cykl Figuralne ekspresje I, II, III, IV, V, brąz patynowany, 2017 r.
  13. Kręgosłup, brąz patynowany, 2018 r.
  14. Spotkanie III, brąz patynowany, 2019 r. 
  15. Ikar, brąz, 2020 r. 
  16. Tęcza, brąz, 2021 r.
  17. Anioł, drewno, 2021 r.
  18. Scaleni, drewno, 2021 r. 
  19. Epitafium, drewno, metal, 2021 r.
  20. Krzyk, drewno, metal, 2021 r.
  21. Katedra, drewno, metal, 2022 r.
  22. Zagubieni, brąz patynowany, 2023 r.

Lista prac Wojciecha Pondla

  • 12 rzeźb bez tytułu z cyklu Taniec, brąz, gips, 2015-2022 r. 
  • 3 rzeźby bez tytułu z cyklu Ewa, brąz, gips, 2009 r.- 12 rysunków studyjnych do cyklu Taniec, 2015-2022 r.