19.05.2023 – 16.06.2023
Pierwszy z twórców, Marian Molenda, urodzony w Baranowie Lubelskim, dziś mówiący o sobie “rzeźbiarz z Nysy”, związany jest z Opolszczyzną zawodowo – jest kierownikiem Katedry Sztuk Pięknych, prowadzi Pracownię Rzeźby na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Opolskiego z tytułem profesora zwyczajnego. Drugi – Wojciech Pondel, urodzony na Opolszczyźnie (w 1973 r. w Kluczborku, absolwent Liceum Plastycznego w Opolu), mieszka na Podhalu, w Czarnym Dunajcu.
Droga do rzeźbiarstwa u obu była dość nieszablonowa. Nie pochodząc z rodzin o artystycznych tradycjach, już w dzieciństwie musieli pokazać swoje zdolności, by móc rozwijać swój talent, kształcić się w szkołach o takim profilu, ale także sami się utrzymać, a czasy były wówczas niełatwe. Obu łączy tytaniczna wręcz pracowitość od czasów młodości. Dziś patrzą na to z dystansem, pokazując jednak, jak ważna jest pasja, ale też jak pogodzić sztukę z koniecznością zarabiania na życie tak, by nawet takie zlecenia były kolejną inspiracją. Zaczęli od obrazów, jednak dla jednego i drugiego to rzeźba stała się miłością życia i wiodącym kierunkiem.
– Bardzo się z tego cieszę i traktuję to jako nobilitację. Wojtek jest moim młodszym kolegą, ale i studentem, jeszcze z WSP Opole. Cieszy mnie też obecność młodych ludzi, moich obecnych studentów, także kolegów i koleżanek z Wydziału Sztuki, przyjaciół. Budujące jest dla mnie, że sztuka, zwłaszcza ta klasyczna nie jest jeszcze ludziom obojętna, że wciąż wywołuje emocje, przyciąga – przyznaje M. Molenda.
– Dziękuję panu profesorowi, że ze swoim światem twórczości przyszedł do mojego świata i możemy zbudować z tego taką urozmaiconą, różnorodną rzeczywistość. Za to dziękuję też pomysłodawcy ks. Wojciechowi Lippie, dyrektorowi Muzeum Diecezjalnego – mówił podczas otwarcia wystawy Wojciech Pondel.
To rzeczywiście dwugłos – po jednej stronie wykonane głównie ze starego, czarnego dębu abstrakcje i odlewy z brązu patynowanego Mariana Molendy, związane z życiem, człowiekiem, jego kondycją, wartościami, czasem odwołujące się do wiary. Po drugiej jasne rzeźby i obrazy przedstawiające taniec – postacie wydają się być w ruchu, wirować, obracać, są pełne dynamizmu.
– Przestrzeń sztuki jest bardzo szeroka, każdy może w niej znaleźć coś dla siebie. Niezależnie od drogi, którą każdy z nas podąża, te światy łączy struktura, faktura, proporcje, czy jest to rzeźba figuratywna, jak u mnie, czy rzeźba abstrakcja, mocno organiczna, związana z czynnikiem natury jak u prof. Mariana Molendy. Język jest ten sam, choć forma i temat różne – podsumowuje Wojciech Pondel. On sam wybrał taniec, bo stwarza nieszablonowe tematy do konstruowania kompozycji a jednocześnie jest nośnikiem wielu emocji i przeżyć. Rzeźby otaczają rysunki korespondują z formą przestrzenną (źródło: K. Grytz-Jurkowska, Rzeźbiarski dwugłos, „Gość Opolski”, 27.05.2023).
Marian Molenda
Urodził się w Baranowie Lubelskim w 1958 roku, jest absolwentem Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Nałęczowie. W 1983 roku ukończył Państwową Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych w Gdańsku na wydziale rzeźby. Brał udział w licznych wystawach indywidualnych i zbiorowych w kraju i poza granicami, między innymi w Niemczech, Czechach, USA, Francji, Rosji, na Węgrzech oraz w Chinach. Jest kierownikiem Katedry Sztuk Pięknych, prowadzi Pracownię Rzeźby na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Opolskiego z tytułem profesora zwyczajnego. „Człowiek – medium z wszelkimi wartościami i słabościami – w interpretacji rzeźbiarskiej jest moim credo. Szeroko pojęte transponowanie i interpretowanie natury jest nieodłącznym elementem eksploracji problemów związanych z figurą ludzką”.
Wojciech Pondel
Urodził się w 1973 roku w Kluczborku. Absolwent Liceum Plastycznego w Opolu. W 1999 roku ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie na wydziale rzeźby. Nauczyciel przedmiotów artystycznych w Katolickim Liceum Montessori w Krakowie. Od wielu lat mieszka na Podhalu w Czarnym Dunajcu, gdzie prowadzi pracownię artystyczną. Uczestnik licznych wystaw krajowych i zagranicznych. „Od ponad 20 lat zajmuję się sztuką rzeźbiarską. W swojej twórczości poszukuję syntezy tego, co mnie zachwyca i inspiruje. Statyka i dynamika uchwycone w rzeźbie tworzą niepowtarzalny nastrój chwili, zatrzymany w formie i kształcie, za którymi kryje się fascynujący świat cielesności, emocji i uczuć. Praca twórcza dostarcza mi inspiracji do odkrywania świata formy i kształtów”.
Lista prac Mariana Molendy:
- Introspekcje: W poszukiwaniu źródeł, brąz patynowany, 2010 r.
- Przypadki św. Andrzeja, brąz, 2012 r.
- Rodzina, żywica epoksydowa, 2012 r.
- Retrospekcje I, brąz patynowany, 2014 r.
- W stronę światła, brąz, 2014 r.
- Cykl Retrospekcje – Latawiec, brąz patynowany, 2015 r.
- Ecce homo, brąz patynowany, 2015 r.
- Spotkanie I, brąz patynowany, 2015 r.
- Wiatr, brąz patynowany, 2015 r.
- Linia życia, brąz, 2016 r.
- Spotkanie II, brąz patynowany, 2016 r.
- Cykl Figuralne ekspresje I, II, III, IV, V, brąz patynowany, 2017 r.
- Kręgosłup, brąz patynowany, 2018 r.
- Spotkanie III, brąz patynowany, 2019 r.
- Ikar, brąz, 2020 r.
- Tęcza, brąz, 2021 r.
- Anioł, drewno, 2021 r.
- Scaleni, drewno, 2021 r.
- Epitafium, drewno, metal, 2021 r.
- Krzyk, drewno, metal, 2021 r.
- Katedra, drewno, metal, 2022 r.
- Zagubieni, brąz patynowany, 2023 r.
Lista prac Wojciecha Pondla
- 12 rzeźb bez tytułu z cyklu Taniec, brąz, gips, 2015-2022 r.
- 3 rzeźby bez tytułu z cyklu Ewa, brąz, gips, 2009 r.- 12 rysunków studyjnych do cyklu Taniec, 2015-2022 r.